Розвиток
творчих здібностей учнів в позаурочний час
За останні роки
інтерес до проблеми творчості значно зріс, а в умовах закладів нового типу він
є особливо актуальним.
Працюючи над даною темою я зрозуміла, наскільки велике бажання в окремих учнів є розвивати свої
здібності, наскільки безмежні їхні можливості. Тому метою своєї роботи бачу:
шляхом дослідження інтелектуальних та творчих особистісних якостей школярів домогтися диференціації, впливу на
розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей;
стимулювати розвиток здібностей кожної особистості.
Учитель -
творець гармонійно поєднує ремесло і творчість: нестандартність роботи,
артистизм, поетичність мови, талант у спілкуванні з дітьми.
Творчість — діяльність людини, спрямована на
створення якісно нових, невідомих раніше духовних або матеріальних цінностей
(нові твори мистецтва, наукові відкриття, інженерно-технологічні, управлінські чи інші інновації тощо). Необхідними компонентами творчості є фантазія, уява,
психічний зміст якої міститься у створенні образу кінцевого продукту
(результату творчості).
Творчість може
розглядатися у двох аспектах: психологічному й філософському. Психологія
творчості досліджує процес, психологічний «механізм» протікання акту творчості
як суб'єктивного акту індивіда. Філософія розглядає питання про сутність
творчості, що по-різному ставилося в різні історичні епохи.
Творча
особистість – це цілісна людська індивідуальність, яка виявляє розвинені творчі
здібності, творчу мотивацію, творчі вміння, що забезпечують їй здатність
породжувати якісно нові матеріали, технології та духовні цінності, що в більшій
чи меншій мірі змінюють на краще життя людини.
У своїй
роботі перевагу надаю інтерактивним формам роботи.
Переваги інтерактивних форм роботи:
мають
високу результативність у засвоєнні знань та формуванні практичних вмінь і
навичок;
дозволяють
за той самий проміжок навчального часу збільшити обсяг виконаної роботи;
сприяють
формуванню вміння співпрацювати в команді;
розвивають
гуманні, толерантні стосунки між учасниками навчально-виховного процесу;
активізують
власний досвід, знання та вміння учасників навчально-виховного процесу,
розвивають пам’ять та здатність до самоконтролю.
У своїй роботі використовую такі інтерактивні форми роботи:
-
театралізовані форми роботи - найскладніші й найцікавіші – розкривають тему за допомогою художніх
образів, засобів театралізації, використання творчих здібностей учнів;
-
літературно-музична
композиція - композиційно
побудоване подання необхідної інформації просвітницького чи
профілактичного спрямування у музичному оформленні;
-
тематичний
концерт - поєднання
єдиною темою (інформаційно-просвітницького, превентивного чи профілактичного
спрямування) різних за жанром художніх номерів у одній програмі;
-
публіцистична
вистава (агітбригада) - цей
жанр народився як можливість вести агітаційну роботу за допомогою сценічних
прийомів, завдяки яким документальний, публіцистичний зміст набуває
художніх форм;
-
змагання команд
КВК
- найпопулярніший
серед молоді жанр. Він легкий, рухливий, емоційний, гумористичний. Необхідно
доречно підібрати тему! Дуже важливим у цьому жанрі є «здоровий» гумор, який
має викривати вади легковажної поведінки, сценічна культура, жвавість,
гнучкість мислення;
-
інтерактивні ігрові форми - інтерактивні форми передбачають обов’язкове включення аудиторії, яка стає
учасником дійства, і його умови потребують від глядача певних дій, знань,
вчинків;
-
Проекти (дослідження) Це
самостійне дослідження різних тем, що проводиться учнями протягом тривалого
періоду часу, в кінці якого вони представляють певний результат.
Найважливішим засобом розвитку особистості, її життєвої компетентності, на мій погляд, є діяльність:
навчити і виховати можна лише в дії. Позакласна робота є співтворчість вчителя
й учня, діяльність яких ґрунтується на взаємодії й діалозі, що забезпечує
найбільшу сприйнятливість і відкритість до впливу один на одного. Тому я
вважаю, справжня суть роботи з розвитку творчої особистості учня полягає в
організації життя дитини, де однією з важливих функцій є стимулювання
позитивної мотивації кожного учня в процесі організації різних видів
діяльності.
До методів і способів
стимулювання творчої активності можна віднести такі:
створення сприятливої атмосфери спілкування (безоцінкові судження);
збагачення педагогічного середовища новими враженнями та судженнями;
забезпечення привабливого творчого характеру діяльності;
чітке визначення мети і кінцевих результатів роботи, способів її
оцінювання;
спонукання до генерування оригінальних ідей;
залучення учнів у процес планування мети і поточних завдань творчого
об'єднання;
повага, довіра, визнання й подяка за досягнуті результати;
надання права самостійно приймати рішення;
практична спрямованість навчання;
моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне
розв'язання проблем тощо.
Виходячи з цього
твердження, моделлю такої роботи має стати: «Творчість. Лідерство. Компетентність. Успіх».
Творчість - це спосіб самовираження, саморегуляції людини, світобачення як
засіб пізнання світу через творче сприйняття і практичне перетворення
діяльності. Тому
все більшого значення набуває розвиток таких властивостей особистості, які
дають можливість творчо використати здобуті знання.
Під час
роботи керуюсь нормативно – правовою
базою та досягненнями педагогіки і психології. Крім
того, впроваджую в свою роботу
практичний досвід сучасної школи, при цьому керуюся особистісно орієнтованим
підходом до здібностей, нахилів кожної дитини, створюючи умови для
саморозвитку, самовдосконалення, самореалізації на основі національних та
загальнолюдських цінностей. Як педагог –
організатор прагну створити таке виховне середовище, яке буде сприяти формуванню ціннісного ставлення
учнів насамперед до самих себе .
Щоб стимулювати творчу активність школярів, я використовую такий
метод, як розвиток творчого інтересу.
У наш час люди
все більше усвідомлюють, що саме творчість є найважливішою складовою творчого
успіху. І здатність творити можна розвинути. Так під час позакласних заходів використовую такі прийоми та форми
роботи: КВК, бесіда, виховні
заходи, тематичні концерти, лінійки, конкурси віршів, загадок, вікторини,
вечори та інші форми роботи.
Свою роботу проводжу за різними напрямками виховання: моральним, патріотичним,
національним, екологічним, правовим, родинним, трудовим, формування здорового
способу життя.
Вирішення проблеми збереження власного
здоров’я закладено в самій людині, у знанні та розумінні нею проблем
формування, зміцнення і відновлення його, а також в умінні дотримуватись правил
здорового способу життя. Саме сьогодні зростає роль превентивного
виховання, яке передбачає попередження, запобігання, охорону, захист людини
від наркозалежності, вживання алкоголю, куріння. Проводжу з учнями такі виховні заходи: конкурси
малюнків; зустрічі: з
працівниками адміністративних органів, представниками служби у справах дітей,
виступи агітбригад тощо, виступ агітбригади.
Ціннісне ставлення до сім'ї, родини, людей виявляється у моральній
активності особистості, прояві відповідальності, чесності, працелюбності,
справедливості, гідності, милосердя, толерантності, совістливості, терпимості
до іншого, доброзичливості, готовності допомогти іншим. У рамках цього
напрямку, починаючи з 5-го класу, проводжу: вікторини, Новорічні святкові ранки, Свято врожаю та
квітів, свято «Прийом до піонерів», святкові заходи до Дня 8 Березня та інші.
Ціннісне ставлення до природи формую у процесі екологічного виховання, завдання
якого – сприяти накопиченню екологічних знань, виховувати любов до природи,
прагнення берегти, примножувати її. Воно виявляється у таких ознаках: усвідомленні функцій природи в житті людини
та її самоцінності; почутті особистої причетності до збереження природних
багатств, відповідальності за них; здатності особистості гармонійно
співіснувати з природою; здійснювати природоохоронну діяльність з власної
ініціативи.
Основні
завдання та зміст моєї роботи у цьому напрямку :
Ø Прищеплення любові до природи, бажання берегти та
примножувати її.
Ø Нагромадження екологічних знань та їх усвідомлення.
Ø Формування моральних почуттів обов'язку і
відповідальності за збереження краси й природи, та участі в її охороні.
У цьому напрямку проводжу: виступ
екологічної агітбригади, Свята квітів та врожаю, акції «Посади дерево», «Квіти
нашого двору».
Важливою складовою змісту виховання особистості є ціннісне ставлення до праці.
Воно
передбачає усвідомлення дітьми соціальної значущості усіх видів праці, умінні
виконувати певні трудові дії, планувати, регулювати й контролювати трудову
діяльність, мати навички самообслуговування, ведення домашнього господарства,
вміння доводити справу до логічного завершення, мати уявлення про сучасний світ
професій та розвинену потребу в трудовій активності, ініціативність,
сформованість працелюбності як базової якості особистості. Вважаю, що важливим
завданням сучасної школи є виховання творчої конкурентоспроможної особистості,
яка усвідомлює суспільну значимість праці. З цією метою разом з учнями беру
участь у трудових десантах, озелененню території школи, акції «Посади дерево», «
Квіти на нашій ділянці».
Формуючи ціннісне ставлення учнів до
суспільства і держави,яке виявляється у патріотизмі, правосвідомості, політичній культурі та культурі
міжетнічних відносин, застосовую такі форми роботи: години
спілкування:
«Краса і велич символів державних», «Ми
відсьогодні громадяни України», «Веселий ярмарок українських страв», «Що я знаю про Україну?», «Власний дім - і я господар в нім» (до Дня Соборності
України ), «Символи моєї держави», «Нема без кореня рослини, а нас
людей, - без Батьківщини»; лінійки
«Час і досі не загоїв рани» (до Днів пам'яті жертв голодоморів в Україні ),« В житті є пам'ять, що ніколи не вмирає…»
(до Дня партизанської слави) , «Афганістан - біль і пам’ять», «Це
треба не мертвим, це треба живим», «У тиші урочистій до
пам'яті йдемо» (до Дня Перемоги); інтелектуальна гра: «Чи знаю я рідну мову ?»,
зустрічі з працівниками
правоохоронних органів, учасниками бойових дій та ліквідації Чорнобильської
трагедії.
Вже традиційними стали для учнів школи зустрічі з чорнобильцями.
Ці зустрічі проводили учні 6-х і 10-х класів. Зустрічі з ветеранами війни та
праці, дні музею, народознавчі виховні години, зустрічі з членами клубу «Берегиня» проводять учні всіх інших вікових
категорій.
Мета цих виховних заходів - усвідомлення
єдності власної долі особистості з долею Батьківщини: виховання почуття
патріотизму; любові до рідного краю.
Отже, у співпраці з учителями та батьками виникають
гармонійні взаємини між дорослими та
дітьми, які сприяють зростанню здорової особистості, успішній соціалізації
дитини та формуванню її життєвої компетентності як сім’янина, громадянина,
носія культури, професіонала .
Виховання органічно поєднане з процесом навчання дітей, опанування основами
наук, багатством національної і світової культури.
Пріоритетним є всебічний та
гармонійний розвиток особистості, яка здатна до саморозвитку, самовиховання і
самореалізації, у своїй діяльності керується загальнолюдськими цінностями,
глибоко розуміє традиції свого народу. При цьому розвиваються творчі здібності
дитини, які вона може показати в різних жанрах мистецтва. Це і хореографічний,
і музичний, розмовний і драматичний, образотворчий та інших жанрах мистецтва.
Треба пам’ятати, що творчі
здібності забезпечують швидше набуття знань та умінь, ефективне застосування їх
на практиці. А це значить, що для розвитку творчих здібностей учнів велике
значення має розвиток психічних процесів пам’яті, уваги, уяви. Саме ці якості,
за даними психологів, - основа для розвитку продуктивного мислення і творчих
здібностей учнів.
В. О. Сухомлинський надавав
особливої уваги розвитку творчих здібностей школярів засобами літератури.
Змістом цієї системи він вважав:
- постановку педагогом
перспективних цілей розвитку творчих здібностей учнів;
- досягнення взаємозв’язку
мовленнєвої та розумової діяльності учнів;
- стимулювання
інтелектуальних та естетичних почуттів учнів.
Розвинена увага – центральний
компонент творчих здібностей особистості. Дослідження Л. С. Виготського,
педагогічний досвід
В. О. Сухомлинського, Е. Канта та інші доводять, що стимулювання фантазії
дітей значно активізує процеси художньої словотворчості.
Ознайомившись з методичною літературою, досвідом роботи інших вчителів, з
думкою науковців, я переконалася в тому, що розвиток творчих здібностей має
дуже важливе значення для розвитку дитини, становлення в неї сукупності якостей
особистості, без яких не можливо організувати творчу роботу учнів.
У процесі роботи над проблемою,
кінцевим завданням є – залучити до творчої роботи щонайбільше дітей, для
кращого розвитку їх творчих здібностей та їхньої самореалізації.
|